OUTFIT // MARAMURES AUTUMN – WINTER 2014 LOOKBOOK

IMG_5430

E gata!… adică aproape gata! Încă puțin și se încheie Paris Fashion Week și nu va mai trebui să suferim uitându-ne la toate hainele ălea vaporoase și frumoase pentru primăvară. Dacă deschideți revistele de modă de luna aceasta, veți găsi deja o mie și-o sută de idei pentru garderoba de toamnă, că de’, nu ne puteam întoarce la școală/facultate/job oricum. Da’ m-am tot uitat eu peste tot și n-am văzut pe nimeni vorbind despre ce se poartă pe plaiurile cu adevărat mioritice… Și am zis să iau inițiativă!

Dacă tot am fost weekendul ăsta la bunici în Maramureș și am prins o vreme cu adevărat de toamnă, mi-am îmbrăcat costumul popular și am dat-o pe buni jos de pe scară, ca să fac rapid pozele ăstea. Sigur v-am mai povestit că eu și cam toate fetele din sat încă purtăm costumul în sărbători: duminica la biserică, pe la nunți, în a doua zi de Paști, ș.a.m.d. Dar cum mi se pare logic, și costumul se adaptează anotimpului! Așa că, în colecția toamnă iarnă 2014-2015 avem, pe lângă stan (“juponul” alb), sumnă (fusta înflorată cu pliuri), cămeșă (care se poartă acum cu mâneci lungi) și pânzătură (eșarfa din cap), se mai adaugă și un pieptar, ca să ne țină mai bine de cald. În zilele chiar friguroase, se poartă și gubița, un fel de palton alb și gros – dar despre asta o să vă povestesc mai la iarnă! Vă las cu pozele ăstea în care mă prefac că strâng struguri – evident că de abia m-am atins de ei, de mă vedea bunica că muncesc îmbrăcată așa, mă dezmoștenea într-o secundă…

Yes, it is that time of the year! If you open any fashion magazine you’ll be welcomed by a plethora of outfits, trends and ideas for fall. I mean, we can’t go back to school/university/job wearing the same old clothes, can we? But what I didn’t manage to find anywhere was the actual “traditional” trends. The ones that have been carefully kept throughout the years and passed down from generation to generation. So I felt that I have the moral obligation to introduce you into this subject!

As I spent the weekend in my grandparent’s village a.k.a. the place where I spent all of my holidays as a kid, I put on my traditional costume and improvised this “Autumn-Winter 2014” LOOKBOOK. I might have mentioned it before, but we still wear our traditional costumes when we go to church on Sunday, during Easter and also at weddings. It is part of who we are and I know none who is ashamed of it. So, let me tell you more about our costume. During autumn, we add our traditional vest, called pieptar on top of our shirt (called cămeșă). The skirt (sumna) stays the same, but we might wear different shoes to keep us warmer. And also, during colder days, even the vest gets replaced with a bigger jacket, made out of thick wool – but I will tell you more about it when the time comes. For the moment, I hope you’ll enjoy this lookbook of mine! xx Oh, and you are much awaited to see this beloved part of Romania for yourself!

IMG_5455
IMG_5390
IMG_5352
IMG_5361
IMG_5392
IMG_5418
IMG_5396

Nu știu dacă vă mai amintiți de pozele ăstea, dar așa arată varianta de “vară” a costumului popular! //

And this is what I call the “Spring-Summer” collection!

8728935745_bb7e0bcb4b_c 8728936335_ae0b5ea04e_b 8730057810_aa418e96b3_b

